گروه هنری واحد
گروه هنری واحد

گروه هنری واحد

معرفی کتاب(ماجراهای جاویدان تئاتر)

ماجراهای جاویدان تئاتر


گی لکرک ، کریستف دسولیر




کتابی ست که نه تاریخ تئاتر است و نه فلسفه تئاتر ولی دو را از شاهکارهای تئاتر جهان از یونان باستان تا دهه ی آخر قرن بیستم عرضه میکند و اثرات اجتماعی سیاسی تئاتر زنده و پویا را در مراحل مختلف تاریخی و در جوامع متفاوت مورد نقد و بررسی قرار می دهد این مجموعه از ترجمه و تالیف دو کتاب و بهره گیری از منابع دیگر فراهم آمده است.

عید فطر

گروه هنری واحد حلول ماه شوال و عید فطر را تبریک عرض می کند

آوانسن

اصطلاحات تئاتر (آوانسن)



آوانسن بخش جلویی هر صحنه را که اغلب بصورت نیم دایره طراحی و ساخته می شود را گویند.آوانسن مهم ترین قسمت یک صحنه است و هر چند در برخی مواقع با تمهیدات تئاتری می توانیم بخش انتهائی صحنه را مهم نمایش دهیم مثلا با نورپردازی موضهی انتهای صحنه که اهمیت آنرا نشان می دهد اما حقیقتا مهم ترین بخش صحنه بدلیل نزدیکی با تماشاچی همان آوانسن است.

ادبیات نمایشی در ایران (دوران رضا شاه)

ادبیات نمایشی در ایران (دوران رضا شاه)


دکتر جمشید ملک پور



جلد سوم مجموعه ادبیات نمایشی در ایران دوران حکومت رضا شاه پهلوی (1320 ـ 1300 هـ.ش) را در بر می‌گیرد. رضا کمال شهرزاد، حسن مقدم، میرزاده‌ی عشقی، صادق هدایت، سعید نفیسی و گریگور یقیکیان از جمله نمایشنامه‌نویسانی بودند که آثاری ناسیونالیستی با نگاهی حسرت‌زا و رمانتیک به گذشته باستانی در این دوران از خود بر جای گذاشتند. دراین جلد با مباحثی چون اپرت، نقد و تأسیس نخستین مدارس نمایشی در ایران نیز آشنا می‌شویم.

ادبیات نمایشی در ایران (دوران انقلاب مشروطه)

ادبیات نمایشی در ایران (دوران انقلاب مشروطه)


دکتر جمشید ملک پور



جلد دوم مجموعه‌ی ادبیات نمایشی در ایران دوران انقلاب مشروطه را در بر می‌گیرد و به بررسی آثار نمایشنامه‌نویسان آذری و فارسی زبانی چون حاجی بگف، نریمانف، مؤیدالممالک فکری، کمال‌الوزاره محمودی و همین‌طور نخستین روزنامة تئاتر ایران و نهضت ترجمه و اقتباس نمایشنامه در ایران می‌پردازد و با چاپ متون نمایشی چون حکام قدیم ـ حکام جدید، اوستاد نوروز پینه‌دوز و ضحاک راه آشنایی و بررسی ادبیات نمایشی در ایران را برای علاقه‌مندان هموار می‌سازد.